Než podepíšete, čtěte

Kancelář_01.jpg Šmejdi přicházejí s novými a novými taktikami. Dle ČOI je nejlepší strategií si nikoho jen tak nezvat domů a nenechat si vnutit nic k podpisu.


Šmejdi a různí obdobní prodejci hrnců, dek, léků, energií a dalšího zboží stále řádí. Za cíl si berou především seniory. „Než podepíšete, čtěte! Pak se zamyslete a čtěte znovu," radí zástupce ředitele Městské policie Karviná Václav Ožana. Právě totiž smlouvy, které -přece měly být jen formuláře, že vám může daná firma nabídnout své produkty- jsou častým tématem, se kterým se podvedení klienti obracejí na Městskou policii, Českou obchodní inspekci nebo i magistrát.

Podepsané smlouvy se ale zbavuje těžko. "Doporučuji nezvat si domů osoby s nabídkami čehokoli: levnějších energií, telefonních služeb nebo hrnců, vysavačů apod. Máme zkušenosti i s tím, že se za nevinně vypadající nabídkou například ‘kontroly vody zdarma’ se může skrývat praktika podobná předváděcím akcím. Spotřebitelům pak prodejce za 19 900 Kč vnutil přístroj na filtr vody. Z provedeného laboratorního rozboru vody upravené tímto přístrojem vyplynulo, že představuje pro spotřebitele zdravotní riziko. Zařízení Aqua Pro snížilo obsah vápníku a hořčíku v pitné vodě o 98 % a velmi zvýšil nárůst mikrobiologického znečištění. Tento přístroj tak nakonec z vody pitné udělal vodu závadnou, zdraví nebezpečnou. U všech nabídek jakéhokoli typu doporučujeme spíše sami si vyhlédnout nabídky například operátorů či standardních dodavatelů energií. Někdy spotřebitelům v této věci pomáhá i občanské sdružení dTest, které soutěží nejlevnějšího dodavatele energií či mobilní tarif," upozorňuje tiskový mluvčí české obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

bg01.jpg

Prodejci využívají zejména toho, že jen málokdo se v nabízených službách či zboží skutečně orientuje. "Pokud nechápete, či se v problematice nevyznáte, ptejte se. Využijte třeba i poradny, nebo si srovnejte nabídky více dodavatelů, protože ten kdo nabízí bude logicky chválit to, co prodává. Uvědomte si, že na první pohled výhodná cena samotného produktu (třeba kilowatthodina elektřiny) může být v konečném vyúčtování zatížena dalšími službami – kontaktní linky, doprava ke spotřebiteli, administrativní poplatky, cena uvedená bez DPH, které nakonec bude přičteno a Vy jej zaplatíte a další. Pak už může být cena ne až tak výhodná.  Kde má dodavatel sídlo? Jak se s ním zkontaktujete v případě potřeby? Pokud bude s Vámi jednat po uzavření smlouvy – je toto jednání osobní a bezplatné, nebo využívá jen draze placenou telefonní linku?  Uvažujte nad tím, co komu říkáte a koho si do domu zvete. Opravdu jste si toho, kdo přichází pozvali? Opravdu potřebujete co nabízí? Pamatujte, že i ústní souhlas v telefonickém rozhovoru je závazný! Pokud to situace vyžaduje, volejte pomoc na lince tísňového volání 156 nebo 158. Hned! Po podpisu závazku (smlouvy), či nákupu zboží je pozdě!," varuje Ožana.

Časté jsou nabídky -výhodných- energií. "Také smlouvy týkající se energií často končí u nás na institutu Mimosoudního řešení sporů České obchodní inspekce. Například i proto, že od 1. ledna 2016 nabyla účinnosti novela energetického zákona, díky které lze ze zákona vypovědět takovou smlouvu i po zahájení dodávek zdarma, tedy bez sankce. Prodejci se to snaží obcházet tím, že nejprve nabízejí ke smlouvě na dodávky energií zároveň i ‘smlouvu na dárek’, nejčastěji v podobě úsporných žárovek, kdy vypovězením smlouvy na energie má být ‘dárek’ náhle zpoplatněn poměrně vysokou cenou v řádu stovek korun. Vnímáme to jako obcházení zákona a důrazně před těmito neseriózními prodejci varujeme," doplňuje Fröhlich.

V případě, že je smlouva již podepsána a vy jste si najednou uvědomili, že to nebyl možná zas tak dobrý tah, je nejdůležitější nenechávat si skutečnost pro sebe. Některé smlouvy, podepsané na nestandartním místě - například u vás doma, se ještě dají vypovědět do 14 dnů. Přesto nejdůležitější pravidlo zní: nepodepisujte nic, čemu stoprocentně nerozumíte a o čem si nejste absolutně jistí, že to chcete.