Karviná vás vidí: město, škola a služby spojují síly pro seniory

perex - kampaň Karviná vás vidí.jpg Nová kampaň reaguje na osamělost a izolaci starších lidí.


perex - kampaň Karviná vás vidí.jpg

01.10.2025 – Karviná vás vidí je nově připravovaná kampaň, na které se podílí Odbor sociální karvinského magistrátu ve spolupráci s Obchodně podnikatelskou fakultou v Karviné, Sociálními službami Karviná a Senior Pointem Regionální knihovny Karviná. Její snahou i cílem je povzbudit seniory a seniorky k vyššímu využívání služeb a aktivit a aktivně se zapojit do dění a života města.

Kampaň chce zareagovat na překážky, se kterými se starší lidé často potýkají, a tím je osamělost, izolovanost, nedostatek informací, finanční gramotnost i ostych udělat první krok. Město pro seniory pravidelně připravuje řadu zajímavých aktivit – od besed až po edukativní přednášky, které jim pomáhají lépe se orientovat v aktuálním dění kolem nich.

„Více než samotné zdravotní obtíže seniory často trápí pocit, že jsou stranou dění. Osamělost a ostych udělat první krok bývají silnější, než si myslíme. Proto chceme ukázat, že v Karviné nejsou sami – město je vidí, chceme je pozvat mezi sebe a nabídnout pomocnou ruku. Víme, že by rádi vyrazili mezi lidi, ale nevědí, kam nebo se cítí nejistě sami. Těmto bariérám chceme čelit. Izolace a osamělost jsou problémy, které se netýkají jen seniorů, ale celé společnosti. Pokud starší lidé zůstanou stranou, ochuzujeme o jejich zkušenosti i mladší generace. Chceme proto seniory aktivně zapojit, dát jim možnost potkávat se a být součástí života města,“ uvedl náměstek primátora Radim Slíva.

Studenti Business Gate Solution z Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné zpracovali analýzu potřeb seniorů v oblastech zdravotní péče, sociální podpory, bezpečnosti, bydlení a volnočasových aktivit ve městě, vytvořili návrhy a přinesli nové nápady, jak oslovit starší generace moderním a přitom citlivým způsobem.

„Podle naší studie rozvoj služeb pro seniory v Karviné může výrazně zlepšit jejich každodenní život, ať už jde o snadnější přístup k informacím, pravidelnou nabídku aktivit nebo podporu při řešení běžných záležitostí. Klíčové bude se zaměřit nejen na rozšiřování nabídky služeb, ale také na způsoby, jak je efektivně přiblížit těm, kteří je potřebují. Kombinace tištěných materiálů, osobních setkání, médií i moderních technologií může pomoci odstranit překážky a podpořit aktivnější zapojení seniorů do společenského života. Současně je důležité pokračovat v rozvoji podpůrných služeb a dobrovolnických programů, které pomohou přispět ke snížení pocitu osamělosti a podpořit mezigenerační spolupráci. Pokud se podaří propojit všechny tyto prvky, může město nabídnout seniorům nejen kvalitní služby, ale i větší pocit jistoty a sounáležitosti,“ uvedl za zpracovatelský tým Obchodně podnikatelské fakulty Tomáš Pražák.

Mezinárodní den seniorů, který se slaví právě dnes 1. října, je každoročně příležitostí poukázat na výzvy i přínosy stárnutí společnosti. Kampaň Karviná vás vidí na to reaguje, chce dát seniorům prostor, podporu a roli v životě města.