11.12.2025 - Žáci základní školy Prameny mají jedinečnou příležitost nahlédnout do světa moderních technologií přímo v prostředí moderních učeben Střední průmyslové školy. Díky projektu Implementace dlouhodobého záměru Moravskoslezského kraje se zapojují do aktivity Sdílení učeben, která jim umožňuje vyzkoušet si výuku v odborných učebnách a poznat technické obory zcela prakticky.
Do projektu jsou zapojeny dvě základní školy – ZŠ a MŠ Prameny Karviná a ZŠ s polským jazykem vyučovacím Horní Suchá. Projekt je plánován na čtyři roky, aktuálně běží jeho druhý rok. „Do projektu jsou zapojeni vybraní žáci se zájmem o techniku. Z každé školy přichází skupina 20 až 30 dětí, které se rozdělí do tří menších skupin a postupně absolvují tříhodinový program ve třech specializovaných učebnách. Každá zapojená škola nás navštíví celkem třikrát, aby si všichni žáci vyzkoušeli co nejvíce aktivit,“ uvedl Tomáš Kovalčík, zástupce ředitelky Střední průmyslové školy.
Ve školním roce 2024/2025 se aktivit účastnilo 30 žáků ze ZŠ Prameny, v letošním školním roce pak 28 žáků. „Jedná se o osmé ročníky, třídy A a B, které mají za sebou druhou návštěvu a čeká je ještě třetí. Žáci si toho prakticky už hodně vyzkoušeli, například chemické pokusy i virtuální realitu a tyto aktivity je opravdu velmi baví. Na začátku sice úplně nevěděly, do čeho jdou, a těšily se hlavně na to, že nebudou ve škole. Dnes je jejich pohled úplně jiný – jsou nadšené a na každé další setkání se těší,“ uvedla třídní učitelka Regina Palová. Její kolegyně Marcela Macošková dodala: „Velkým přínosem je pro žáky také změna prostředí i vyučujících. Výuku mají s odborníky z praxe, kteří se jim opravdu věnují, a navíc jsou vyučují muži, což na základní škole běžně nezažívají. I to je pro ně velmi motivující a zajímavé. Je vidět, že je výuka baví jinak než v běžných hodinách a že si z ní hodně odnášejí.“
V laboratoři virtuální reality se žáci seznamují s modelováním trojrozměrných objektů v grafickém programu Blender. Své výtvory si následně zobrazují pomocí rozšířené a virtuální reality. V CNC učebně se věnují stavbě robotů podle zadání a jejich ovládání prostřednictvím programování microbitů. V učebně s názvem PULSOS se naopak zaměřují na přírodní vědy – v rámci aktivity Není voda jako voda zkoumají například vlastnosti vody badatelskou formou výuky.
„V zajímavém projektu chceme dětem přiblížit technické vzdělávání, vzbudit v nich zájem o moderní technologie a zároveň jim ukázat, jak může vypadat studium na střední škole technického směru. Zároveň si od projektu slibujeme i větší zájem žáků o technické obory při volbě dalšího studia. Do budoucna se počítá s tím, že zapojené školy budou v projektu pokračovat po celé čtyři roky, vždy s novými skupinami žáků. Po jejich skončení proběhne celkové vyhodnocení a rozhodne se o dalším pokračování projektu na úrovni Moravskoslezského kraje,“ uvedla ředitelka Střední průmyslové školy Radka Klotková.
Návštěva odborných učeben Střední průmyslové školy žákům zpestřila výuku.

